Kaksplus.fi


13. huhtikuuta 2016

Parhaat raskausajan appsit

Oma raskaus on jo onneksi takana päin, mutta palataan täällä blogin puolella raskauteen liittyvin aihein vielä ainakin muutaman postauksen verran. Nämä kun jäivät osittain kirjoittamatta ja julkaisematta loppuraskaudesta, kun ei vain energia riittänyt enää mihinkään. Ihan ensimmäiseksi mä tahtoisin vinkata muutamista erilaisista raskausajan sovelluksista, sillä näitäkin löytyy pilvin pimein ja itselläni ainakin kesti tovin ennen kuin löysin itselleni mieluisimmat sovellukset.


Vau.fi Odotus sovellus oli, ja on yhä edelleen yksi mun omista suosikeistani. Raskaana oleva voi seurata tällä viikko viikolta sikiön kasvua. Viikottain vaihtuva teksti kertoo aina yleistä nippelitietoa mitä tapahtuu ja miten sikiö kehittyy juuri kyseisellä raskausviikolla, ja sen lisäksi piirroskuvat jotka näyttävät miten vatsa rupeaa kauniisti pyöristymään ja sikiö kasvaa kohdussa. Kaikista kivointa mun mielestäni oli kuitenkin päiväkohtaiset tekstit, jotka tulikin luettua aina heti herättyä. Tästä löytyy myös ilmainen supistuslaskuri, joka on aika kätevä. Tosin, mä itse tajusin sen olemassa olon vasta kun olin ladannut jo erillisen sovelluksen sitä varten.
Tämän sovelluksen käyttöä voi jatkaa myös vauvan syntymän jälkeen. Syöttämällä vauvan syntymäpäivän, sovellus näyttää lapsen kehityksen virstapylväät kuukausi kuukaudelta ensimmäisen ikävuoden ajan. Myöskin vuoden jokaiselle päivälle löytyy oma pieni tekstinsä, tosin vauvan synnyttyä en ole näitä jaksanut enää niin tiiviisti lukea. Sovellus toimii myös raskautta toivovalle, sillä tällä voi kartoittaa oman kuukautiskiertonsa, jonka mukaan sovellus näyttää joka kuukausi hedelmällisimmät päivät tulla raskaaksi. Tämä sovellus sopii siis aika monelle! Sen verran täytyy kyllä mainita, että sovellus tuntui aika usein bugittavan. Ihan vain muutaman kerran meinasikin mennä hermo raskauden aikana sen takia, hahah.


Vauva odotukseni sovellus oli myöskin mulla itselläni käytössä. Tämäkin näytti viikottain vaihtuvan tekstin sikiön kehityksestä kuvineen. Myöskin tästä sovelluksesta löytyy tuo päiväkohtainen pieni oma tekstinsä. Tässä sovelluksessa kivointa oli mun mielestäni se, että tämä näytti viikkojen, päivien, minuuttien ja jopa sekunttien tarkkuudella kuinka paljon oli vielä aikaa jäljellä laskettuun päivään. Myöskin nimet osio oli mun lempparini. Sieltä pystyy selaamaan tyttöjen sekä poikien nimiä, ja lisäämään omiakin. Mulla olikin nimilista aika ahkeraan koko raskauden ajan käytössä, ja keräsin sinne omia suosikkejani nimivaihtoehdoista. Vinkit & ohjeet oli myös aika kätevä, tosin ensikertalainen voisi saada niistä ehkä enemmän irti kuin minä sain. Muistilista kohdasta sai tehtyä muuten oman ostoslistan vielä hankkimattomista vauvantarvikkeista. Se oli aika kätevää. Tämäkin sovellus saa minulta suositukset, tosin kaipaisin hieman päivitystä tuon appsin visuaaliseen ilmeeseen. Ihan ei hivele mun silmiäni.


Pregnancy+ sovellus saa ensinäkin miinukset siitä, että sovellus on ilmainen vain ensimmäisen kolmanneksen ajan, jonka jälkeen olisi täytynyt maksaa 3,99€ mikäli olisi halunnut jatkaa sovelluksen täysversion käyttöä. Vaikka sovelluksen visuaalinen ilme oli eniten mun mieleeni, jätin maksamatta ihan vain siksi, että tämä sovellus jäi vähemmälle käytölle englannin kielensä vuoksi. Vaikka ymmärrän englantia kohtuu hyvin, koin mä jotenkin "työlääksi" tämän käytön. Ehkä se johtui siitä, että suomenkielisten sovellusten kanssa pääsi mukamas jotenkin helpommalla. Myös tästä löytyy supistuslaskuri, ostoslista, vinkit sairaalakassin pakkaamiseen ja niin paljon kaikkea muuta, kuten listauksia eri maiden mm. Brittien, Brasilian, Kiinan ja Ranskan kielisistä nimistä, joiden lisäksi sai koottua myös listan omista suosikeistaan. Mun lemppari jutut tästä sovelluksesta oli ehdottomasti viikko kohtaiset kauniit animaatiokuvat sikiöstä jotka olivat hyvin realistisia. Sen lisäksi jokaisen viikon kohdalta löytyi myös 2d ja 3d kuvat. Huikeeta! Lisäksi pidin Timelinesta ja Size Guidesta. Jos englanninkieli ei siis tuota päänvaivaa, suosittelen kyllä tätä kaikista eniten! Vaikka hinta täysversion käytöstä on melkein 4 euroa, mä uskon tän olevan sen arvoinen.


Supistukset sovelluksen lataaminen oli loppuen lopuksi aika turha, sillä tämä jäi meillä niin vähäiselle käytölle. Lisäksi noista muista sovelluksista olisikin löytynyt omat ilmaiset versionsa, tämän maksaessa muistaakseni euron verran. Oma moka, mitäs en tutkinut tarkemmin. Hinta nyt ei onneksi ollut mikään päätähuimaava, ja eipä tämä tuolta mun latauksistani mihinkään katoa, jos tälle vaikka joskus tulevaisuudessa olisikin vähän enemmän käyttöä.

Näiden lisäksi tuli kokeiltua muutamia muitakin, mutta kaikki muut poistin aika nopeasti hetken niitä selattuani. Mitä sovelluksia teillä muilla on ollut, tai on käytössä?

Ei kommentteja :

Lähetä kommentti

a penny for your thoughts