Kaksplus.fi


6. syyskuuta 2016

Maailman paras omenapiirakka

Mä rakastan syksyä, ja olen sen täällä bloginkin puolella aika usein maininnut. Ihanat lämpimät neuleet, ja muhkeat kaulahuivit. Kynttilät, peittoon kääriytyminen ja lämmin tee. Ja hei, omenapiirakka! Mehevä, pehmeä ja juuri uunista tullut omenapiirakka vaniljajäätelön kanssa.
Me tosiaan leivottiin perjantaina syksyn ensimmäinen omenapiirakka, ja ajattelin jakaa tämän reseptin myös teille. Reseptin alkuperästä mulla ei ole mitään tietoa, mä nimittäin kerran kopioin sen töistä itselleni talteen, kun eräs työntekijä oli piirakkaa tällä reseptillä tehnyt, ja mä rakastuin. Aika perinteinenhän tämä resepti on, mutta ainoa jolla minäkin onnistun loihtimaan maukkaan omenapiiraan. Niii-in hyvää!


Tarvitset;
omenia
4 kananmunaa
3dl sokeria
1rkl kanelia
2tl vaniljasokeria
5rkl kermaa tai maitoa
250g sulaa voita
5dl vehnäjauhoja
2tl leivinjauhetta

Pese, kuori ja pilko omenat. Vatkaa munat ja sokeri vaahdoksi. Lisää joukkoon vaniljasokeri, kaneli, leivinjauhe ja puolet vehnäjauhoista. Kääntele jauhot hyvin sekaan, ja lisää voisula sekä kerma. Kääntele loput vehnäjauhoista joukkoon ja levitä taikina tasaisesti uunipellille. Ripottele omenapalat päälle, ja sirottele vielä vähän kanelia pinnalle. Paista 225 asteisessa uunissa noin 25 minuuttia. Varo ettei pinta tummu liikaa! Parasta tämä on heti lämpimänä vaniljajäätelön, tai -kastikkeen kanssa. Leipomisen iloa ja maukkaita herkutteluhetkiä!

2 kommenttia :

a penny for your thoughts