Kaksplus.fi


25. syyskuuta 2016

Miksi Miljasta tuli Milja?

Ristiäisistä on jo reippaasti aikaa, mutta edelleen vauvan nimi saa kovasti ihasteluja ja kyselyjä siitä, että mistä nimi oikein tulee. Tätä postausta on muutamat toivoneetkin, mutta jostakin syystä tämä on jäänyt pyörimään luonnoksiin, vaikka tämä on kirjoitettu melkein heti ristiäisten jälkeen.

Ensinäkin, mun on valitettavasti vain todettava, että nimellä ei ole sen kummoisempaa tarinaa, eikä me mietitty varta vasten nimiä jotka tarkottaisivat jotakin.
Kun raskaustesti näytti kahta viivaa, ruvettiin me aika hyvissä ajoin miettimään sekä tyttöjen, että poikien nimiä. Jep, mä olen just niin malttamaton ihminen! Jeremiaksella saattoi ihan muutaman kerran mennä hermo, kun mä tivasin nimilista kädessäni hänen suosikkejaan. Jos Milja olisi ollut poika, hänestä olisi mahdollisesti tullut Odin Anton. Nimi oli ollut valmiina jo ennen tietoa raskaudesta. Tai olisi, jos ei olisi näitä Odinin sotureita.. Odinin lisäksi keksittiin toinenkin nimi pojalle, joka oli silkkaa rakkautta ensikuulemalta! Sitä mä en kuitenkaan paljasta, sillä jos meille joskus siunaantuu vielä poikalapsi, hän luultavasti tulee tämän kyseisen nimen saamaan.


Milja on kaunis vanha suomalainen nimi, joka on muunnos nimestä Emilia. Me vain tykästyttiin tähän nimeen molemmat. Lisäksi mun vaaripuolen adoptioäidin nimi oli Milja, ja hän oli kaikista isoäideistäni minun suosikkini. Niin ihana ja sydämellinen ihminen, joka tuimasta ilmeestä päätellen osasi varmasti olla myös jämerä. Tavallaan tulee myös kunnioitettua näin hänen muistoaan.

Maya taas tuo ripauksen kansainvälisyyttä. Mun mielestäni äärettömän kaunis nimi, mutta en halunnut tätä etunimeksi sen poikkeuksellisen kirjoitusasun vuoksi. Itse tiedän kuinka rasittavaa on korjata aina muita miten se oma etunimi nimi kirjoitetaan, joten halusin säästää meidän neidin tältä ongelmalta. Lisäksi mun mielenkiinnollani intiaanikulttuuria kohtaan, saattaa olla pienoinen vaikutus tähän nimeen.

Emilia taas on klassisen kaunis ja suosittu nimi, josta me molemmat tykättiin kovasti. Emilia on oikeastaan vahna roomalaisperäinen nimi, joka on saanut alkunsa muinaisroomalaisen ylimystösuvun sukunimestä Aemilius. Aemilius taas pohjautuu latinan kielen sanaan aemulus, joka tarkoittaa kilpailijaa, kilpailua tai kilpailukykyistä.

Vauvan syntymän jälkeen mä rupesin empimään tämän nimen suhteen, sillä mielestäni joku V:llä alkava etunimi olisi ollut enemmän meidän vauvan näköinen. Mä ehdottelin Jeremiakselle Violaa, Vanessaa ja Viviania, mutta hän ei oikein lämmennyt. Onneksi ei, sillä kyllähän meidän vauva on loppuenlopuksi aivan Miljan näköinen.

2 kommenttia :

LUKIJAT